De dienstverlening van de gemeente Den Haag staat onder druk staat, door bevolkingsgroei, personeelstekorten, ziekte en vacatures.

Contact met gemeenten loopt vaak via telefoonmenu’s, websites en procedures. Opvallend vaak blijkt de burger daar niet in te passen of niet goed met de systemen om te gaan. In 2022 ontving de gemeentelijke ombudsman van Den Haag hier maar liefst 639 klachten over, zo blijkt uit het jaarverslag.

Pijnlijke vaststelling

‘Helaas, ons systeem begrijpt u niet’, zo luidt de titel van het jaarverslag 2022 van de gemeentelijke ombudsman van Den Haag, Addie Stehouwer. Opvallend veel klachten vorig jaar bleken te gaan over burgers die vastliepen in het systeem dat geacht wordt hen te helpen. ‘Dat systemen onvoldoende toegankelijk zijn en niet de dienstverlening opleveren waarvoor zij bedoeld zijn, is een pijnlijke vaststelling,’ zegt Stehouwer. ‘”Computer says no” mag nooit een excuus zijn om burgers niet te helpen. Wees benaderbaar en persoonlijk is ons advies. Dat kost tijd, maar levert uiteindelijk veel winst op voor beide partijen. De burger wordt beter geholpen en de gemeente kan sneller vragen oplossen, zodat er ook minder klachten volgen.’

Lees het complete artikel op de website van binnenlandsbestuur.nl:

Helaas, ons systeem begrijpt u niet

Foto: van website Ombudsman, Den Haag

Nieuws van het Straat Consulaat. Klik hier voor een overzicht!

Lopende projecten bij het Straat Consulaat. Klik hier voor een overzicht!

Een koffiebar gerund door voormalig dakloze mensen waar inwoners en ondernemers uit Den Haag en dakloze mensen elkaar kunnen ontmoeten.

Armoede in Nederland. Geldgebrek leidt vaak tot uitstel van betalingen en van uitstel komt afstel en dan is de afgrond snel in zicht. Klik hier voor een overzicht!

Geeft alle gepubliceerde berichten weer op onze website. Klik hier voor het overzicht!