De verbetertafel is een eenvoudige manier om de medezeggenschap binnen een voorziening te verbeteren. Veel mensen die gebruik maken van een voorziening, geven aan dat een beslissing en verandering vaak lang duurt. Met dit instrument proberen we op effectieve en snelle wijze veranderingen door te voeren en het gesprek op gang te houden.
De verbetertafel bestaat uit vier bijeenkomsten
- De eerste bijeenkomst is een “pizza meeting”. Waarbij de gebruikers van de voorziening met een medewerker van het Straat Consulaat en vrijwilligers van De Achterban, aan de hand van thema`s, verbeterpunten kunnen aandragen. Uiteindelijk worden er met elkaar 5 verbeterpunten gekozen, die voorgelegd worden aan het management.
- De tweede bijeenkomst is een communicatietraining waarbij er extra vaardigheden worden geleerd om de punten zo goed en overtuigend mogelijk over te brengen
- De derde bijeenkomst is een gesprek met de manager (iemand die bevoegd is om beslissingen te nemen) en een medewerker. De 5 verbeterpunten worden voorgelegd en er worden minimaal 3 punten uitgekozen die binnen drie weken uitgevoerd worden. Het is de bedoeling dat de verbeterpunten gezamenlijk (cliënten en instelling) worden opgepakt.
- In de vierde bijeenkomst komen we terug om te kijken of het gelukt is. Als minimaal 3 van de 5 verbeterpunten zijn verbeterd ontvangt de voorziening de verbetersticker.
Het hele proces duurt gemiddeld acht weken.
Bijzonder aan de verbetertafel
Wat de verbetertafel bijzonder maakt, is dat de medewerkers en de cliënten samen werken om de voorziening in korte tijd te verbeteren. Cliënten geven aan dat ze zich gehoord voelen, medewerkers en managers geven aan dat ze eindelijk een productieve manier van communiceren over bepaalde onderwerpen hebben gevonden.
Cliënten die de training hebben gevolgd, krijgen de mogelijkheid om bij de volgende verbetertafel co-trainer te worden en de keer daarop zelf de verbetertafel te organiseren als trainer.
Toekomst
In de toekomst hopen we dat de verbetertafels door voorzieningen zelfstandig worden georganiseerd en dat deze op eigen initiatief worden herhaald. Onze droom is dat er in iedere voorziening voor maatschappelijke opvang jaarlijks een verbetertafel wordt georganiseerd om de medezeggenschap en communicatie daarover binnen de voorziening te verbeteren.

Lees onderstaand de laatste berichten:
Een Stem voor Verandering: Hoe de Verbeteringstafel bij JIT Wonen Zorgt voor Betere Voorzieningen
Vorige week zijn we weer van start gegaan met de verbetertafel, dit keer bij JIT Wonen. De verbetertafel is een belangrijk, laagdrempelig instrument om samen met medewerkers én de mensen die gebruik maken van de voorziening (zoals beschermd wonen bij JIT) in korte tijd effectief veranderingen door te voeren.
‘Draag deze steen maar eens een hele week bij je’
Het gebeurde tijdens de landelijke conferentie ‘De Basis op Orde’, op 6 juni 2018 in Amsterdam. Fatima, toen tweeëntwintig jaar oud, zat als lid van de Achterban Jongeren van het Straat Consulaat, samen met andere deelnemers, op het podium. Ze gingen een manifest...
JIT Foyer, Next en Base ontvangen de Verbetersticker
Voor de vierde keer op rij ontving JIT Foyer de verbetersticker. Afgelopen jaren is in het pand naast de Foyer JIT Next en JIT Base gekomen. Zij deden ook mee met de verbetertafel. Samen met vier bewoners, één Achterbanner en een medewerker van het Straat Consulaat,...
JIT ontvangt voor de derde keer de verbetersticker!
Het JIT ontving voor het derde jaar op rij de verbetersticker, waarmee ze laten zien dat ze samen met de cliënten de dienstverlening willen verbeteren. In vier bijeenkomsten is het JIT samen met de jongeren van het JIT en het Straat Consulaat aan de slag gegaan om de...
Vast en Verder jongens nachtopvang, ontvangt voor het derde jaar op rij de Verbetersticker!
Foto: Straat Consulaat De nachtopvang voor jongens in de leeftijd van 18 – 23 jaar ontving donderdag 25 oktober voor het derde jaar op rij de verbetersticker. De jongens gingen afgelopen drie weken samen met het Straat Consulaat aan de slag om...
Leger des Heils/Jongerenwoningen ontvangt opnieuw de verbetersticker!
De afdeling Jongerenwoningen deed dit jaar voor het derde opeenvolgende jaar mee aan de verbetertafel. De jongeren en de leidinggevende hadden naar eigen zeggen een open, eerlijk en informatief gesprek over punten die binnen de...