Sylvana is nu anderhalf jaar vrijwillig onafhankelijk cliëntondersteuner bij ‘jongeren op drift’. Ze zit vanuit het Straat Consulaat elke donderdagochtend op het spreekuur bij het Jongeren Informatie Punt. Jongeren die dakloos (dreigen te) raken, kunnen hier terecht voor informatie en advies. Sylvana geeft vanuit haar eigen ervaring informatie en advies aan jongeren over hoe zij hulp kunnen krijgen bij hun problemen met dak- of thuisloosheid.

Met wat voor vragen komen jongeren bij jou op het spreekuur?
Jongeren komen vaak met de vraag waar ze terecht kunnen voor noodopvang. Soms ook voor een briefadres. De jongeren kunnen vaak niet meer thuis wonen en slapen tijdelijk bij vrienden of familie op de bank. Bij het JIP gaan ze langs voor informatie en advies.

Wat kan je voor ze betekenen als vrijwillig cliëntondersteuner?
Ik kan hun bijstaan in een gesprek bij het daklozenloket en kan ze vertellen wat het loket inhoudt en wat ze voor je kunnen doen. Ook kan ik vertellen wat hun rechten zijn op basis van hun verhaal en waarvoor ze in aanmerking zouden kunnen komen.

Hoe zet je jouw eigen ervaring in als vrijwilliger?
Als ik met iemand naar het daklozenloket ga, vertel ik dat ik zelf ook daar ben geweest voor hulp een aantal jaar geleden. Ik vertel niet mijn hele levensverhaal maar ik vertel wel dat ik zo weet hoe het systeem werkt. In mijn ervaring heb ik geleerd dat het fijn is om iemand naast je te hebben bij zo ’n lastig gesprek. Iemand die je begrijpt en daadwerkelijk ondersteuning kan bieden.

Welk ondersteuning aan een jongere (succes) is jou bijgebleven?
Bijna alle verhalen blijven mij bij omdat elk verhaal zo uniek is.

Samen met de organisaties Kompassie en Voorall bieden wij vrijwillige onafhankelijke cliëntondersteuning (VOCO) aan in Den Haag. Op de website wijzijnervoorjoudh.nl kan je terecht voor meer informatie en je vragen stellen aan de organisaties.

Bij de foto: Opname gemaakt op het JIP kantoor waar het Jongeren spreekuur wekelijks plaatsvindt. 

Project ‘Jongeren op Drift’

Jongeren op drift