Als je dakloos raakt, moet je veel regelen. Geld, een slaapplaats, eten. Misschien heb je een dokter nodig of een advocaat. Je moet je administratie op orde krijgen. Misschien heb je schulden. Misschien heb je een verslaving. En hoe vind je een nieuwe woning? Op deze pagina geven we tips over de eerste stappen die je kan nemen als je dakloos wordt en bespreken we een aantal basisstappen. Meer informatie en interessante adressen vind je in de Straatwijzer.

Je kan in je eigen netwerk verblijven?

Mogelijk kan je het eerst in je eigen netwerk bij familie, vrienden en kennissen verblijven. Schrijf je daar in met een inschrijf-, of briefadres. Een bijstandsuitkering aanvragen gaat digitaal. Je hebt hiervoor een inschrijfadres nodig en een DigiD (op een briefadres kan je geen bijstandsuitkering aanvragen).

I. Ga naar het daklozenloket

Kan je niet (meer) in je netwerk terecht, meld je dan bij het Daklozenloket Binckhorstlaan 119 -1. Maandag tot en met vrijdag is er een Inloopspreekuur. Klik de link Daklozenloket voor actuele tijden.  Kom op tijd want het is er vaak druk en de wachttijd is dan lang.

In gesprek

Bij het daklozenloket ga je in gesprek met twee medewerkers. In dit gesprek worden briefadres en uitkering besproken en gekeken of je in aanmerking komt voor de Noodopvang. Als je toegang krijgt tot de opvang, ontvang je een zorgpas. Het kan ook zijn dat er een vervolgafspraak wordt gemaakt voor maatschappelijke ondersteuning. De medewerker van SZW kan samen met jou bekijken of er een aanvraag voor een daklozenuitkering gedaan moet worden, of dat er wellicht een andere oplossing of andere weg is voor problemen met het inkomen.

Het JIT

Ben je tussen de 12 en 27 jaar dan kan je je ook melden bij het JIT
JIT Noord: Hobbemastraat 67 tel. 070 302 80 05
JIT Zuid: Soesterbergstraat 127 tel. 070 336 47 10

Extra ondersteuning

Een gesprek bij het daklozenloket kan met ondersteuning van één van onze vrijwilligers van de onafhankelijk cliëntondersteuning. Neem hiervoor contact op met het Straat Consulaat  070-31 816 82

II. Vraag een ziektekostenverzekering aan

Vraag direct een ziektekostenverzekering aan. Als je dat niet binnen 3 maanden doet dan krijgt je elk kwartaal een boete van 410,00 euro. Dus direct aanmelden voor de basisverzekering. Krijg je een uitkering dan heb je recht op de goedkopere collectieve zorgverzekering van Menzis of VGZ

III. Zorgtoeslag aanvragen

Is het DigiD geactiveerd vraag dan zorgtoeslag aan op mijn toeslagen.nl. In de regel duurt het regelen van de toeslag van de aanvraag tot eerste betaling 6 tot 8 weken. Een DigiD code aanvragen kan alleen op internet. Straat Consulaat kan je daarbij ondersteunen. De activeringscode wordt binnen 5 dagen per post op het ingeschreven briefadres toegezonden.

VI. Inschrijven bij Woonnet-Haaglanden

Als je nog niet ingeschreven bent schrijf je dan in bij www.woonnet-haaglanden.nl De inschrijving kost 12,50 euro per jaar. Via woonnet-haaglanden.nl reageer je op betaalbare woningen in Den Haag. De wachtlijst is lang en reageer regelmatig om na verloop van tijd kans te maken op een betaalbare woning. Tip informeer ook in je netwerk of mensen nog een woonruimte weten. Een andere optie is anti-kraak-wonen. Meer informatie hierover vind je in de woonwijzer.

VII. Schulden

Bij schulden meldt je aan bij de schuldhulpverlening van de gemeente Den Haag. Daar krijg je de ondersteuning die je nodig hebt.

 

Stappenplan inschrijven BRP op briefadres

Op de website van de Rijksdienst voor identiteitsgegevens is een PDF document beschikbaar met uitgebreide informatie voor het inschrijven met een briefadres. We verwijzen naar deze website omdat de info in de loop der tijd aangepast kan worden.

Stappenplan inschrijven BRP op briefadres