Zoek via Google op ‘daklozen’ en de kans is groot dat je een foto ziet van iemand in verwaarloosde kleding, slapend op een vies bankje in een park. De boodschap: de toekomst voor dakloze mensen is een uitzichtloze.

Nu is de situatie voor de ruim 32.000 dakloze mensen in Nederland niet rooskleurig, maar het stigmatiserende beeld van slapende mensen op een bankje helpt niet om daar de gewenste verandering in te brengen. We hebben nieuwe beelden en begrippen nodig, zo blijkt uit het onderzoek van Het Beelddepot.

Afgelopen jaar onderzocht een groep journalisten, ontwerpers en fotografen – verenigd in Het Beelddepot – de manier waarop dak- en thuisloosheid wordt gerepresenteerd. Aanleiding was het Bouwdepot, een innovatief project van ontwerper Van Hoeckel en Stichting Zwerfjongeren Nederland, waarbij kwetsbare jongeren een jaar lang een vast inkomen ontvangen. Uit de gesprekken met de jongeren van het Bouwdepot blijkt dat ze veel last hebben van stigmatiserende beeldvorming.

Lees het complete artikel op de website van magazines.rijksoverheid.nl:

De meest gebruikte 'daklozenfoto', opnieuw geschoten

Foto Dingena Mol.

Het Straat Consulaat heeft ook een serie foto’s ter beschikking gesteld om tot een betere beeldvorming over onze dakloze medemens te komen:

Persfoto’s Straat Consulaat