Prepaid-energie moet voorkomen dat klanten schulden opbouwen door hun energierekening niet te betalen
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Blogger

Foto: https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Quistnix

Bij 20 duizend huishoudens wordt jaarlijks de energie afgesloten. Dat is zeker voor de schuldenaar een pijnlijke affaire. Om die ellende voor te zijn, is er een proef gedaan met een ouderwets fenomeen: de gaspenning.

De gaspenning komt terug. Lang geleden was het fenomeen in veel huishoudens heel gewoon. Muntje in de meter en de kachel kon branden. In de jaren zestig verdween het systeem. Maar het apparaat had ten minste één groot voordeel: schulden maken kon niet. De nieuwe ‘gaspenning’, een initiatief van een groep energiebedrijven (Greenchoice, Nuon) en netbeheerders (Liander, Stedin), heeft precies dat tot doel: voorkomen dat klanten in de schulden komen doordat ze hun energierekening niet kunnen betalen.

Lees het complete bericht op de website van de Volkskrant:

Prepaid-energie moet voorkomen dat klanten schulden opbouwen door hun energierekening niet te betalen